Ir al contenido principal

Activitat: Paisatges sonors

Paisatges sonors


1. Explicació de l'Activitat 

- Entenem com a paisatge sonor l'entorn sonor d'un lloc real concret. Poden ser els sons que escoltem quan estem al passadís, al pati, als voltants de l'escola etc.


- És una activitat breu però que permet a l'alumnat activar el concepte d'escolta activa o selectiva


- Amb l'alumnat anirem a donar una petita volta per un entorn concret. Una bona idea és anar pels passadissos de l'institut i sense parlar ni fer cap soroll escoltar quins sons percebem de les classes, de fora l'institut etc. Una altra forma és sortir al pati i durant un parell de minuts escoltar que hi ha al nostre entorn. Escoltem cotxes? Els ocells? L'aire? 


- Després tornem a classe i cada alumne ha d'apuntar que ha escoltat


- S'inicia un espai de intercanvi de quins sons s'han escoltat. Pot donar-se situacions en que hi ha algún so que algú no ha escoltat creant sorpresa o intriga per voler anar a escoltar-lo. 


- Podem demanar als alumnes que separin els sons que han escoltat com a "naturals" o "creats" per exemple.


- Tot i que l'activitat nosaltres la vam acabar aquí una bona manera de continuar-la seria demanar als alumnes que dibuixessin aquests sons. Que de forma grupal o individual fessin un dibuix inspirat en el paisatge sonor que han escoltat i després compartir-lo amb la resta de la classe.  

Resultado de imagen de paisatge sonor



2. Continguts/conceptes que es treballen

- Paisatges sonors
- Relació art i so
- Classificació dels sons
- Escolta activa



3. Comentari

Activitat molt interessant que ens serveix per parlar de l'escolta activa i posar-la en pràctica. Penso que avui en dia no som conscients de tots els sons i sorolls que ens envolten en el dia a dia. La ciutat, per exemple, és una "selva de sons" però moltes vegades no en som ni conscients. Tot i ser una activitat fàcil de fer trobo que pot ser molt important pels alumnes. Incideix en que estiguin més atents al seu entorn, a escoltar el que passa al seu voltant, a sorprendre's un mateix de la quantitat de sons que podem arribar a escoltar. Trobo molt potent la relació entre el paisatge sonor i l'art. Que els alumnes puguin dibuixar els sons que han escoltat pot ser una dinàmica molt rica que a sobre incideix en que tinguin un aprenentatge més significatiu de que és l'escolta activa i els sons que ens envolten. 

Comentarios