2. L'estructura
1. Explicació de l'Activitat
- Estructura! Començarem l'activitat preguntant si coneixen que és l'estructura d'un tema, podem fer preguntes com "sabeu que és una estrofa?", "sabeu que es la tornada o estribillo"? "Quantes parts creieu que té una cançó?"...
- Posarem una cançó actual i demanarem que aixequin el dit quan creguin que hi ha un canvi de part/estructura
- Posarem l'obra "Carmen" i tornem a fer el mateix procés. Demanarem que facin un senyal quan creguin que hi ha una nova part.
- Introduirem el concepte de "Estructura" posant exemples d'estructures típiques com el "Rondó" ABACA o el ABA o AABA del Pop. Explicarem que és la A, la B, la A' o una Coda o intro.
- Entregarem a alguns alumnes unes cartolines amb les lletres A, B, C, A' Coda, Intro... i demanarem que quan identifiquin la seva part aixequin la cartolina. Posteriorment s'hauran de posar per ordre de la cançó.
2. Continguts/conceptes que es treballen
- Estructura musical
- Parts d'un tema/obra: A,B,A', Intro, Coda etc.
- Conèixer que és una tornada, estrofa
3. Comentari
Considero que és una molt bona activitat per entendre que és l'estructura mitjançant una dinàmica que ens fa protagonistes i ens endinsa dins la cançó. No necessita pràcticament cap recurs, únicament les cartolines i poder reproduir una cançó (en cas que l'institut no tingués equip de música o projector l'activitat la podríem fer amb un altaveu portàtil i funcionaria igual). Tanmateix, penso que allunyar-se d'explicar l'estructura de forma teòrica incideix en que els alumnes estableixin una relació més significativa amb la música i una escolta més activa. A l'activitat vam posar l'exemple de Carmen però es podria fer el mateix després amb les seves músiques reforçant encara més el vincle i la significació amb el contingut. És una bona activitat que pot anar enllaçada amb l'activitat de la pulsació i el ritme.
Comentarios
Publicar un comentario